A ma reggeli kávém mellett leveleimet olvasgatva találtam egy információt a Német Belvízi Hajózási Szövetségtől, ami igencsak felkeltette a figyelmemet. Közre is adom, mert nekünk, magyaroknak is sok tanulsággal szolgál. Remélem, sokakhoz eljut, akik a hazai közlekedés ügyéért felelősek.

A német nyelvű cikk után található a fordítás.

 

 

 

„Haushaltsausschuss stockt den Verkehrsetat um eine Dreiviertelmilliarde auf

 

Zusätzliche 140 Mio. Euro für die Bundeswasserstraßen!

 

 

Der Haushaltsausschuss des Deutschen Bundestages hat am Donnerstag in seiner abschließenden Beratung des Haushalts 2013 weitere 750 Mio. Euro für den Verkehrsetat genehmigt. Hiervon entfallen 140 Mio. Euro auf den weiteren Ausbau der Bundeswasserstraßen. Für die Straße wurden zusätzliche 570 Mio. Euro bewilligt. Die Schiene erhält für notwendige Lärmschutzmaßnahmen 40 Mio. Euro.

Hoch zufrieden zeigt sich Georg Hötte, Präsident des Bundesverbandes der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB), über diese Entscheidung: „Die zusätzlichen Gelder sind dringend erforderlich, um den Erhalt und Ausbau der Flüsse und Kanäle in Deutschland voran zu treiben. Nur mit einer leistungsfähigen Infrastruktur kann die Binnenschifffahrt ihre Potenziale als besonders umweltfreundlicher Verkehrsträger ausspielen. Unser Dank geht daher an Bundesverkehrsminister Dr. Peter Ramsauer und an jene Bundestagsabgeordnete, die diese Finanzspritze ermöglicht haben!“

 

Das Bundesverkehrsministerium wird in den kommenden Tagen eine Liste vorlegen, aus der die zu finanzierenden Projekte ersichtlich sind. Nach Auskunft des Ministeriums hat der Neubau der Schleuse Trier an der Mosel hierbei höchste Priorität. Die Mosel zählt zu den wichtigsten Schifffahrtsstraßen Deutschlands und zu den am meisten befahrenen Wasserstraßen in Europa. Auf der Mosel werden pro Jahr bis zu 16 Millionen Tonnen Güter transportiert, vornehmlich Kohle, land- und forstwirtschaftliche Produkte sowie Eisen, Erz und Schrott.

 

BDB-Präsident Hötte: „Nachdem der Bau der zweiten Schleusenkammern im August wegen Geldmangel eingestellt werden musste, ergibt sich nun die Möglichkeit für einen raschen Baufortschritt. Das Geld hier zu investieren wäre eine richtige Entscheidung. Wir wünschen uns aber, dass das Ministerium mit dem zusätzlichen Geld nun auch die Planungen für eine neue Schleuse am Elbe-Seitenkanal in Scharnebeck in Angriff nimmt. Dies wäre ein wichtiges Signal nach Hamburg, zukünftig verstärkt Güter per Binnenschiff in das Hinterland zu transportieren. Die Stadt und der Hafen Hamburg würden dieses Signal sicherlich zum Anlass nehmen, die wirtschaftlichen Rahmenbedingungen für den Güterumschlag auf das Schiff zu optimieren und mit dem Bund konkrete Verabredungen für eine Steigerung des Modal Split der Binnenschifffahrt vorzunehmen“.

 

 

Ihr Ansprechpartner für Rückfragen:

 

Bundesverband der Deutschen

Binnenschiffahrt e.V. (BDB)

Dammstraße 15-17, 47119 Duisburg

RA Jens Schwanen, Geschäftsführer

Tel. (02 03) 8 00 06-60

Fax (02 03) 8 00 06-65

Internet: www.Binnenschiff.de

E-Mail: InfoBDB@Binnenschiff.de

 

És itt a nyers fordítás:

„A Költségvetési Bizottság háromnegyed milliárd (Euró)val támogatja a közlekedési büdzsét

További 140 millió Euró a szövetségi víziutaknak!

A Német Parlament Költségvetési Bizottsága a 2013-as költségvetés záró tanácskozásán további 750 millió Eurót engedélyezett a közlekedési költségvetés számára. Ebből 140 millió Euró (mintegy 40 milliárd Forint – SL) esik a Szövetségi Víziutak további kiépítésére. Közútfejlesztésre pótlólagosan 570 millió Eurót szavaztak meg. A vasút számára 40 millió Euró jut a szükséges zajvédelmi intézkedésekre.

Georg Hötte, a Német Belvízi Hajózási Szövetség elnöke nagyon elégedett volt ezzel a döntéssel: „A kiegészítő összegek sürgős felhasználása szükséges ahhoz, hogy a német folyók és csatornák kiépítését abból fedezzük. A belvízi hajózás csak megfelelő infrastruktúra megléte esetén tudja betölteni szerepét, mint különösen környezetkímélő közlekedési ágazat. Köszönetünket fejezzük ki ezért Dr. P. Ramsauer közlekedési miniszter úrnak és minden képviselőnek, akik lehetővé tették ezt a tőkeinjekciót.”

A Szövetségi Parlament a következő napokban egy listát fog előterjeszteni, amiből láthatók lesznek a finanszírozandó projektek. A minisztériumtól kapott felvilágosítás alapján egyértelmű prioritása a trier-i zsilip újjáépítésének van a Moselen. A Mosel Németország és Európa legfontosabb víziútjai közé tartozik. A Moselen évente 16 millió tonna áru kerül elszállításra, elsősorban szén, mezőgazdasági és erdőgazdasági termékek, továbbá acéláruk, vasérc és hulladék vas.

Hötte elnök úr: „Miután a második zsilipkamra kiépítését ez év augusztusában pénzhiány miatt le kellett állítani, most lehetőség adódik az építkezés gyors folytatására. A pénz odairányítása egy helyes döntés lenne. Azonban azt is igényeljük, hogy a minisztérium ebből a kiegészítő összegből hozzálásson egy új zsilip megtervezésének az Elba-Oldalcsatornán, Scharnebecknél. Ez egy fontos jelzés lenne Hamburg számára, hogy a jövőben erősítheti a hátországi áruszállításokat a belvízi utakon (jelenleg a közúti és a vasúti el- és rászállítás jellemző a legnagyobb német tengeri kikötőben – SL megj.). Hamburg városa és a kikötő ezt a jelzést biztosan megragadná, hogy a szükséges keretfeltételeket a hajókra történő áruátrakásokhoz optimalizálja, és konkrét megbeszéléseket folytasson Szövetségünkkel a belvízi hajózás részarányának növeléséről.”

 

A fenti rövid hírből rengeteg tanulság vonható le. Nekem hirtelen ilyenek jutottak eszembe:

*          Németországban van Közlekedési Minisztérium;

*          Ez a hatalmas pénz csupán kiegészítő összeg a költségvetésben már amúgy is szereplő közlekedésfejlesztési tételhez;

*          A víziútfejlesztés a közúti összegek 25%-át kapja (nálunk ez jelenleg 0%), horribile dictu többet, mint a vasút;

*          Ki merik mondani, hogy a legfontosabb víziútfejlesztési beruházás egy ZSILIP újjáépítése;

*          Ki merik mondani, hogy a második legfontosabb víziútfejlesztési beruházás egy ZSILIP megtervezése;

*          Jóval többen vannak, mint mi, de mégsem jut eszébe senkinek ebből a pénzből kerékpárutakat építeni;

*          Én is egy német hajózási társaság kapitánya vagyok, így most mennem kell dolgozni…

Köln, 2012. november 20. 07.00